Telecomdagen 2021

24. september 2021 ble Telecomdagen arrangert, noe som var en stor dag for Tessta Connect. Telecomdagen er en intern fagdag for kompetanseheving gjennom vårt Tessta Academy. Firmaet hadde satt av en hel arbeidsdag for å gi faglig påfyll til alle sine ansatte, noe som ble veldig godt mottatt. Arrangementet ble avholdt i ulike lokaler på firmaets tomt. 

Bakgrunnen for dagen er at Tessta Connect er blitt et stort selskap som dekker mange fagområder innen telekom og det har derfor vært et behov og ønske fra montørene om mer faglig påfyll. I fjor ble det arrangert en fiberdag for de som jobber med det, noe som var en stor suksess. I etterkant ble det etterspurt flere slike dager, i et bredere format og for alle som jobber i firmaet.

Undervisning i 7 ulike fagområder

Dermed startet arbeidet med å bygge opp et program med ulike fagtemaer med mål om å være nyttig og lærerikt for alle ansatte i Tessta Connect. Det resulterte i et oppsett med 7 ulike fagområder som ulike fagpersoner i Tessta underviste i. Alle foreleserne er spesialister på sine fagområder og har blant annet vært med å lage kompendiene som ble brukt i undervisningen. Alle har et stort engasjement for sitt fag, noe som også spredte seg til de i overkant 90 deltakerne. Etter undervisningen var det sosialt opplegg med servering av grillmat og drikke.

Fagomådene det ble undervist i:

  • FTB (fiber til bedrift)
  • FTTH (fiber til hjemmet)
  • HFC (hybrid fiber coax)
  • Nettverk
  • Blåsing og subbing
  • Skap og kummer
  • PAIN (varslingsrutiner ved utkobling av signaler)

Målet med dagen

Målet med en slik fagdag er å vise frem hvor bredt det Tessta Connect jobber med er, og hvor mange småelementer faget inneholder. Ved å vise frem dette gjør man de som er nysgjerrig på det interessert i å lære seg mer. En slik bred fagdag gjør også at man får spredt og delt mest mulig kompetanse innad i firmaet. Dette er med på å skape engasjement for andre fagområder enn det man konkret jobber med selv.

Et annet viktig mål med fagdagen er å få ut grunnkompetansen i hele faget til flest mulig og at man skal se og forstå helheten av det man jobber med. I Tessta er holdningen at man aldri er ferdig utlært. Faget utvikler seg hele tiden og da må også vi utvikle oss og sørge for kontinuerlig faglig påfyll. 

God mottakelse

Telecomdagen ble svært godt tatt imot av alle som deltok, både ansatte, ledere og datterbedrift, som også var invitert. To måneder etter fagdagen sendte Tessta ut en spørreundersøkelse til alle som deltok. Her kom det inn mange bra og positive tilbakemeldinger. 

På spørsmål om de ansatte følte at de fikk nok faglig påfyll svarte de fleste at de ville ha enda mer. Av de 55 som besvarte spørreundersøkelsen var det hele 28 stykker som la til en ekstra frivillig kommentar om hva de kunne tenke seg å ha med på neste fagdag. Dette viser et stort engasjement i firmaet for å stadig lære mer og utvikle seg i faget.

Planlegger flere fagdager

Jan Lunna jobber som seniorplanlegger i Tessta og er også ansvarlig for Tessta Academy. Det var han som var pådriver for Telecomdagen, og kan fortelle at bare det å være på Telecomdagen 2021 ga nok energi og motivasjon til å ville arrangere en ny fagdag i 2022. Arbeidet med å planlegge denne starter allerede i januar, og målet er å få den gjennomført før sommerferien. 

Hele ledelsen i Tessta Connect er dypt engasjert i å arrangere slike fagdager. De ser hvilken verdi det har for firmaet å stoppe driften en hel dag for å gi alle ansatte faglig påfyll. I fremtiden er slike fagdager noe Tessta også kunne tenke seg å tilby til partnerbedrifter.

 

 

Kontakt

22 82 08 70
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Adresse

Postboks 50, 1477 Fjellhamar
Fjellhamarveien 38, 1472 Fjellhamar

Følg oss


Organisasjonsnummer NO 991 386 343 | Personvern